Köpvillkor

På Unoliving.se har vi ett stort sortiment av kvalitetsmöbler och du handlar enkelt och säkert. Vi skickar varan direkt från vår leverantör, för att kunna ge dig de bästa priserna och bästa sortimentet. Vi är Trygg E-handel certifierade, som betyder att du kan känna dig helt trygg när du handlar hos oss. Följande köpvillkor gäller på köp med leverans i Sverige. Unoliving.se ägs och drivs av Unoliving A/S, CVR-nr. 34056099, Dalsagervej 25F, 8250 Egå, telefon 08-446 836 26.

Beställning och betalning

När du handlar på Unoliving.se ska du ha fyllt 18 år samt kunna betala med ett betalkort som vi accepterer. Det är även möjligt att betala med Klarna faktura och Klarna delbetalning. Om du inte har fyllt 18 år, kan du ändå handla med målsmans godkännande. Alla varor är producerade för användning i privata hem. Du väljer de varor du vill beställa och lägger dem i "Varukorgen". Du kan när som helst ändra innehållet i varukorgen.


Du kan betala med:
• VISA
• Visa Electron
• Mastercard
• Klarna Faktura
• Klarna Delbetalning


Om du betalar med kort, sker det genom en säker och krypterad förbindelse via SSL (Secure Sockets Layer) som uppfyller kraven för PCI DSS och är din garanti för ett säkert onlineköp. När du ska beställa, klickar du på "Gå till kassan", där du fyller i ditt namn, adress, e-post samt väljer betalsätt. Om du har önskemål till leveransdatum, kan du meddela oss det i kommentarsfältet. Du kan ändra innehåll i varukorgen ända fram tills du slutför beställningen och går till betalning. Det är först när du har fyllt i kortuppgifter som beställningen skickas till oss. Om du har valt Klarna faktura eller Klarna delbetalning, skickas beställningen till oss utan kortuppgifter.


Alla priser på Unoliving.se är angivna i svenska kronor inkl. moms. Alla priser är dagspriser och uppdateras löpande. Vi tar förbehåll för utsålda varor, utgående produkter och prisfel i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.


Beställningsvaror

Beställningsvaror avser varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som har fått en tydlig personlig prägel, t.ex. namn, bild eller annan text. Det avser även varor som vi normalt sett inte har i vårt sortiment, men tar in efter dina önskemål.
På beställningsvaror betalas hela beloppet vid beställningen och du kan inom 4 vardagar efter beställningen, ändra eller annullera din beställning. Om du väljer att ändra eller annullera din beställning lägger vi på en avbeställningsavgift på 25% på den avbeställda varans pris. Detta gäller endast beställningsvaror, eftersom varan produceras direkt efter beställning. Avgiften täcker delar av de administrativa kostnaderna som uppstår när man avbryter en igångvarande produktion. Ångerrätt gäller inte på beställningsvaror.


Beställningsbekräftelse

Kort efter du har gjort din beställning hos oss, får du en beställningsbekräftelse per mail, som betyder att vi har mottagit din beställning. Dagen efter skickar vi leveransinformation till dig per mail, med ett förväntat leveransdatum. Om du inte har fått en beställningsbekräftelse, bör du även titta i din skräppost/spammail. Om den heller inte har hamnat där, ska du kontakta vår kundservice, så skickar vi en ny till dig.


Leverans

Vi samarbetar och skickar alla beställningar med transportören Collicare. Den förväntade leveranstiden är 1-3 veckor, beroende på vilken produkt det är. Utvalda produkter kan levereras inom 2-4 vardagar. Detta framgår på varje produkt i webshoppen. Var uppmärksam på att varor på samma beställning, kan levereras vid olika tillfällen, då varorna kan komma från olika leverantörer. Om tillfälle uppstår där leverans inte sker inom avtalad tid, blir du, utan dröjsmål, informerad om förseningen samt en ny leveranstidpunkt.


Viktigt vid leveransen

Kontrollera alltid emballaget för synliga skador när du mottar varan från transportören. Om det finns synliga skador är det viktigt att du anmäler det direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen.


Leverans mellan kl. 08-17

Din vara levereras till tomtgräns om du bor i villa och fram till porten om du bor i lägenhet, på vardagar mellan kl. 8.00 och 17.00. Senast kvällen innan leverans, får du en avisering med en 4 timmars intervall för leveransen. Om du inte har möjlighet att vara hemma vid leverans, kan du välja att få den levererad utanför din bostad. Detta kan noteras i kommentarsfältet vid beställning, eller så kan du kontakta transportören, efter att du har fått aviseringen. Om varan får ställas utanför, sker det på eget ansvar. Om ingen är hemma när transportören kommer och inget avtal finns om att varan får ställas utanför, körs den tillbaka till vårt lager. Härefter blir du kontaktad av transportören för att bestämma en ny tid för leverans.

Ingen hemma vid leverans

Om du inte är på leveransadressen och kan ta emot varan när transportören kommer och det inte har avtalats att varan får levereras utan underskrift, kör transportören din vara i retur till terminalen och du blir kontaktad för att boka in en ny tid. Vi gör dig uppmärksam på att en ny utkörning kostar 295 kr som du blir fakturerad för. Om du inte önskar ny utkörning av din beställda vara, betraktas det som en annullering av köpet och 295 kr kommer då att dras av från beloppet på din kreditering av varan. 

 


Transportskador

Skulle du mot förmodan motta ett transportskadat paket eller upptäcker en skada på varan, ska det anmälas till oss snarast möjligt. Anmälan sker via e-post. Skicka följande information till kundservice@unoliving.se:


- Ordernummer

- Vad är det som är skadat

- Beskrivning av skadan

- Foto på emballaget

- Foto på själva skadan


Mottar du ett paket med synliga skador, uppmanar vi dig att neka att ta emot paketet, eller motta med förbehåll. Om du nekar att motta paketet, returneras det till oss, varefter vi anmäler det till transportören.Transportskador hanteras enligt reklamationsrätten.

 

Annullering av order

Om du önskar att annullera din order ska detta göras senast 3 dagar innan förväntad ankomst på terminalen i Göteborg. Detta datum mottar du från oss per mail kort efter beställning. Om du önskar att annullera din order senare än 3 dagar innan det förväntade ankomstdatumet på terminalen och vi redan har dragit beloppet for din order, dras 295 kr från krediteringen av din order, för att täcka fraktomkostningar i samband med din annullering. 


365 dagars öppet köp

När du handlar hos Unoliving.se, kan du utan grund ångra ditt köp inom 365 dagar från det att du har mottagit varan. Du ska bara meddela oss att du ångrar köpet och därefter returnera varan till oss. Du kan antingen kontakta oss per mail på kundservice@unoliving.se, eller ringa till oss på 08-446 836 26. Dina 365 dagars öppet köp gäller från den dag du har mottagit varan. Om den 365:e dagen är en lördag, söndag eller helgdag, gäller nästkommande vardag. Om du har fått flera varor, från samma order, men vid olika leveranstillfällen, gäller ångerrätten från dagen när du mottog den sista varan på ordern. Om du har ångrat köpet av en vara, ska du skicka tillbaka varan till oss i original emballage, senast 365 dagar efter att du har meddelat oss om ditt ångrade köp. Du har som kund alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera eventuell funktion på varan.
Om varans skick har förändrats i en utsträckning att den inte längre kan betraktas som ny, t.ex. om varan blivit monterad eller använd, förbehåller vi oss rätten att göra ett värdeminskningsavdrag. Detta gäller även om originalförpackning saknas eller är skadad. Du står själv för fraktkostnaden för din retur som är 295 kr. Ångerrätten gäller inte på specialbeställda varor. Här kan du ladda ner konsumentverkets ångerblankett.


Returnering

Unoliving.se bokar in hämtning av varan i samband med produktskada och felleverans. Varan ska alltid packas in ordentligt och med original emballaget. Du har ansvaret för varan, tills den ankommer till oss. Ta gärna en bild på varan och emballaget innan returnering. Varan hämtas alltid på den leveransadress som du uppgav vid beställning. Vid ångrat köp, står du själv för fraktkostnaden. Beloppet för returen dras därefter av från beloppet som du får tillbaka för varan. Om ett köp är tvunget till retur, på grund av platsbrist eller liknande vid leverans, står du som kund både för leveransen och returfrakten. Om hämtning inte är möjlig på den bestämda tiden, t.ex. på grund av att varan inte är tillgänglig för chauffören, ska fraktkostnaden fortfarande betalas.


Vad kostar returfrakten?

Om du har ångrat ett köp, betalar du själv för fraktkostnaden tillbaka till oss. Beloppet 295 kr för returfrakten dras av på beloppet på varan som du får tillbaka.

 

Återbetalning

När vi mottar varan, kontrollerar vi den och återbetalar därefter beloppet som du har betalat vid köpet - minus fraktkostnad på 295 kr eller värdeminskning. Beloppet återbetalas alltid på samma sätt som köpet blev betalt med. Om du t.ex. har betalat med kort, återbetalas beloppet till samma kort som du betalade ordern med. Återbetalning sker senast 14 dagar efter att vi har mottagit ditt meddelande om att du ångrat ditt köp och varan kommit åter till oss eller dokumenterat att varan är på väg till oss.


OBSERVERA:

Du kan mista ditt köpsbelopp, helt eller delvist om varans värde har minskat på grund av:
1. du har monterat varan eller har använt den.
2. varan har skadats under ditt ansvar.
3. varans originalförpackning saknas eller är kraftigt skadad.


Reklamation

Unoliving.se tillämpar konsumentköplagens reklamationsrätt som innebär att du har tre års reklamationsrätt från det att du har mottagit varan. Det förutsätter att du har följt alla skötselråd och att normal aktsamhet iakttagits. Du kan antingen få en vara reparerad, bytt till en ny vara eller avslag på priset, beroende på den konkreta situationen. Om varken reparation, byte eller avslag på priset hjälper problemet, returneras varan till oss och beloppet för varan återbetalas. Det är självklart ett krav att reklamationen är berättigad och att felet inte har uppstått som följd av oaktsam användning av varan. Observera att alla varor är producerade med avsikt för användning i privata hem. Du ska reklamera snarast möjligt efter att du har upptäckt felet på varan. Vi rekommenderar att du reklamerar snarast möjligt och inom 2 månader efter att du har upptäckt felet. Beroende på den konkreta situationen, får du vidare instruktioner på hur vi går vidare.


Vid berättigad reklamation refunderar vi rimliga fraktkostnader

Om reklamationen är berättigad, refunderar vi självklart dina rimliga fraktkostnader, för att skicka tillbaka varan till oss. I motsatt tillfälle ska du själv stå för alla fraktkostnader i samband med returnering. Kom ihåg att varan alltid ska skickas ordentligt inpackad. Du har själv ansvar för varan, fram tills vi har mottagit den. Ta gärna en bild på varan och emballaget innan returnering.


Integritetspolicy

För att kunna handla på Unoliving.se ska du minst lämna följande uppgifter:
• Namn
• Adress
• E-post
• Telefon/mobilnummer


Ovanstående data sparas tillsammans med de varor du har köpt, i 5 år från utgången av det år som upplysningarna gäller, enligt bokföringslagen. Härefter raderas datan. Upplysningar ges inte vidare eller säljs till en tredjepart, såvida det inte sker i samband med en omstrukturering eller delvis försäljning av verksamheten. I detta tillfälle sker det alltid efter persondatalagen. I enlighet med dataskyddlagstiftning, har du som kund rätt till att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter och kan återkalla ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter. Läs mer om vår integritetspolicy här.

Cookies

När du handlar på Unoliving.se accepterar du att vi använder cookies. En cookie är en liten datafil som placeras på din dator för att vi ska kunna se vad som händer under ditt besök hos oss samt för att kunna känna igen din dator. En cookie är inte ett program och innehåller inte virus. Om du vill läsa om vilka cookies som används på Unoliving.se, samt hur du raderar cookies, kan du klicka här.


Klagomål och tvist

Synpunkter eller klagomål avseende Unoliving´s tjänster eller produkter, meddelas till Unoliving´s kundservice på kundservice@unoliving.se eller 08-446 836 26. Om du inte är nöjd med vår hantering av ärendet, är du välkommen att kontakta din lokala konsumentvägledare , Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller EU ODR Vi följer alltid ARN´s rekommendationer.